Niepełnosprawność intelektualna wynika z pewnych ograniczeń w funkcjonowaniu np.: komunikowanie się, dbanie o siebie, funkcjonowanie w społeczeństwie. Te ograniczenia sprawiają, że dzieci uczą się i rozwijają wolniej niż rówieśnicy. NIEPOKOJĄCE SYGNAŁY Jest wiele sygnałów informujących o występowaniu niepełnosprawności intelektualnej: późne raczkowanie i chodzenie, problemy z mówieniem, trudności ze zrozumieniem zasad społecznych, trudności w logicznym myśleniu, trudności
w dostrzeganiu konsekwencji swojego działania i wiele innych. Niepełnosprawność intelektualna nie jest chorobą. Wiele dzieci potrafi nauczyć się i zdobyć wiele umiejętności. W ich przypadku wymaga to jedynie więcej czasu. Wierzy się, że trudności
w np.: uczeniu się spowodowane są neurologicznymi różnicami przetwarzania informacji przez mózg i dziecko ma trudności
w rozumieniu ważnej myśli w tekście lub nie pamiętają tego, co czytają, nie rozumieją związku między literami, a dźwiękami.
To sprawia, że dzieci czytają z wielkim trudem, co powoduje ich frustrację i negatywnie wpływa na ich pozycję w środowisku rówieśników. Są dzieci, które wykazują zaburzenia sensoryczne, polegające na nieprawidłowo odbieranych bodźcach z zewnątrz: dotyk, ruch, dźwięk. Dzieci z trudnościami w uczeniu się mają też trudności w zachowaniu, są często głośne i uciążliwe. Dostrzegają fakt, że kiedy są niegrzeczne wtedyprzesuwa się uwaga nauczyciela czy rodzica od ich umiejętności szkolnych. Pamiętajmy, one często są bezsilne i zakłopotane.